Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského vyhlašuje projekt
ČTEME SPOLU
pro praktické a speciální školy a třídy základních škol s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Cílem projektu je posílení čtenářské gramotnosti dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a podpora dalšího vzdělávání pedagogů praktických a speciálních škol.
Podpora čtenářské gramotnosti bude probíhat zejména prostřednictvím dvou metod, a to:
NPMK připravilo web cteme.npmk.cz, který mj. obsahuje sekce:
Pro čtení s porozuměním bude NPMK každý měsíc vystavovat tipy na zajímavé knížky a současně plné texty povídek/pohádek/příběhů, určené ke společnému čtení. Nedílnou součástí budou i příspěvky na téma Co četly děti před 100 lety, v originálním jazyce i převyprávěné. Po přečtení mohou děti vytvořit vlastní ilustrace a přidat je s pomocí vyučujícího ke komentáři k přečtenému příběhu.
Při čtení s předvídáním budou mít školy dostatek času na to, aby si daný příběh s dětmi přečetly a aby zkusily vymyslet, jak příběh dopadne. Své návrhy na rozuzlení mohou přidávat formou komentářů k textu povídky. Tyto tipy budou po celou dobu veřejné a po zpřístupnění závěru příběhu 3. čtvrtek následujícího měsíce si pak děti ověří, jak se jejich tip lišil od skutečného konce a dobrat se toho, proč. Čtení s předvídáním může zahrnovat i komiksy a v takovém případě by děti mohly s využitím připravených komiksových obrázků bez textu předvídat pokračování, resp. dokončení děje touto formou.
Z nejzajímavějších tipů v rámci čtení s předvídáním a ilustrací v rámci čtení s porozuměním bude připravena putovní výstava.
Na podporu dalšího vzdělávání pedagogů praktických a speciálních škol nabízíme pravidelné rešerše na relevantní odborná témata a možnost zapojení škol do služby e-PK.
Zapojte se i vy a budeme číst spolu na cteme.npmk.cz
Termíny od dubna 2015: